Prednostna naloga

“ROMAJMO V SVET IGRE.”

Pripravljamo se na jubilejno leto 2025 pod geslom “ROMARJI UPANJA”. V sedanjih negotovih časih tako na področju svetovnega miru kot ekološke krize je upanje tista razsežnost življenja, ki nam daje polet za gradnjo boljšega sveta z vzgojo nove generacije. Vzgoja je danes pomembnejša kot kadarkoli prej. Preventivni sistem, po katerem vzgajamo v vrtcu Lavra, je živ proces, ki ga soustvarjamo za naš čas v povezanosti z vzgojitelji v salezijanskih ustanovah po vsem svetu in drugimi strokovnjaki, ki skrbijo za prihodnost človeštva.

V šolskem letu 2024/25 nadaljujemo z vključevanjem v dve svetovni pobudi Svetovno vzgojno zavezništvo in platforma pobud Laudato si’, ki letos poteka pod geslom “UPAJMO IN DELUJMO S STVARSTVOM”. Katoliški vrtci so to usmeritev izrazili z motom “POSLUŠAM, SLIŠIM IN GOVORIM”, saj se zavedamo, da je veščina dobre komunikacije osnova za vsako skupno delovanje, ki prinaša upanje na boljši jutri.

Otroke bomo popeljali v svet igre in jim omogočili čim več časa za to njihovo osnovno dejavnost. Igrali se bodo elementarne, rajalne, socialne in sociodramske, glasbene, prstne, družabne, štafetne, predvsem “indašnje” igre. Organizirali bomo čas in prostor za spontano igro (igro z vlogami, pohode v naravo z odkrivanjem lepih kotičkov za igro, igro z nestrukturiranimi in naravnimi materiali). V igro bomo vključevali NTC-učenje ter s tem spodbudili nove miselne procese in dvignili spontano igro na višjo raven. Tako bomo otrokom pomagali, da bodo optimalno razvijali svoje komunikacijske sposobnosti in čustveno pismenost.

Poseben poudarek bomo namenili razvijanju slušne pozornosti, govoru in drugih komunikacijskih veščin. Pri tem bomo uporabljali lutko za dialoško dramsko igro. Vsaka skupina si bo izdelala svojo lutko – maskoto. Enkrat mesečno bomo otrokom pripravili lutkovno predstavo, po kateri bodo otroci animirali lutke in dramatizirali zgodbo. Izvedli bomo projektni teden o zvoku.

Vsaka vzgojiteljica bo vsebino zasnovala in razporejala tekom šolskega leta v skladu z dinamiko skupine ter s sposobnostmi, interesi in željami otrok. Strokovno opazovanje igre jim bo osnova za formativno spremljanje otrok in njihovega razvoja.

SVETOVNO VZGOJNO ZAVEZNIŠTVO

Miklavžev zavod Murska Sobota, vrtec Lavra se pridružuje pobudi Svetovno vzgojno zavezništvo. Z njo papež Frančišek vabi vse, ki jim je pri srcu vzgoja mladih generacij, da bi podpisali Svetovno zavezništvo (pakt – pogodbo) z namenom, da bi z vzgojo sprožili spremembo miselnosti v svetovnem merilu. Prvo nepogrešljivo načelo je vzgoja za novo misel, ki je sposobna držati skupaj edinost in različnost, enakost in svobodo, identiteto in drugačnost. V vzgojni praksi novo razmišljanje posledično odpira vsesplošno vajo v dialogu, ki prosto vključuje vsakogar, ki želi delati za pristno kulturo srečevanja, medsebojne obogatitve in bratskega poslušanja.

Pogumno se odločamo, da bomo:

  1. v središče postavili osebo,
  2. v vzgojo vložili najboljše moči z ustvarjalnostjo in odgovornostjo,
  3. vzgojili osebe, ki bodo razpoložljive za služenje skupnosti.

Iz teh razlogov si osebno in skupaj prizadevajmo:

  1. Da v središče vsakega formalnega in neformalnega vzgojnega procesa postavimo osebo, njeno vrednost, njeno dostojanstvo, da se pokaže njena lastna posebnost, njena lepota, njena enkratnost, istočasno pa njena sposobnost biti v odnosu z drugimi in resničnostjo, ki jo obdaja, ko zavrača tiste življenjske sloge, ki dajejo prednost širjenju kulture odmetavanja.
  2. Za poslušanje glasu otrok in mladih, ki jim posredujemo vrednote in znanje, da bi skupaj gradili prihodnost pravičnosti in miru, dostojno življenje za vsakega človeka.
  3. Da bomo pospeševali polno soudeležbo deklic in deklet pri vzgoji.
  4. Da bomo v družini videli prvega in nepogrešljivega vzgojitelja.
  5. Da bomo vzgajali in se vzgajali za sprejemanje, ko se bomo odpirali najbolj ranljivim in odrinjenim.
  6. Za študij, da bi odkrili nove načine razumevanja ekonomije, politike, rasti in napredka, da bi vse to bilo v resnici v službi človeka in celotne človeške družine z vidikom celostne ekologije.
  7. Da bomo varovali in skrbeli za naš skupni dom, ko ga bomo obvarovali pred izkoriščanjem njegovih virov, tako da se bomo odločili za bolj trezen življenjski slog, ki bo naravnan na čim bolj popolno rabo obnovljivih virov energije in bo spoštljiv do človeškega in naravnega okolja po načelih subsidiarnosti, solidarnosti in krožnega gospodarstva.

PLATFORMA POBUD LAUDATO SI’

V šolskem letu 2021/22 smo se vključili v sedemletni svetovni projekt in sledili sedmim ciljem, ki so predlagani na platformi pobud Laudato si’. Otroci so spoznavali lepote stvarstva ter se učili prijaznega odnosa do vseh bitij in zavestnega prizadevanja za ekološko obnašanje v vsakdanjem življenju. V preteklem šolskem letu smo še posebej razvijali slušno pozornost, sočutje in skrb za naravo in bližnjega. Naš namen je še naprej sodelovati pri skupnem prizadevanju človeštva, da bi rešili naš planet in ga čim bolj zdravega predali potomcem ter da bi mlade generacije vzgojili tako, da bi proces nadaljevali.

V vrtcu Lavra se bomo posvetili tistim predlaganim ciljem, ki so uresničljivi v našem vsakdanjem življenju in delovanju:

  • Odgovor na krik Zemlje: varstvo biotske raznovrstnosti in spodbujanje trajnostnega kmetijstva.
  • Odgovor na krik revnih: projekti za spodbujanje solidarnosti.
  • Ekološka ekonomija: skrb za druge in zaščita dostojanstva delavcev je naša prednostna naloga.
  • Sprejetje preprostega življenjskega sloga: zmanjšanje in recikliranje odpadkov, sprejetje trajnostnih prehranjevalnih navad (odločitev za bolj rastlinsko prehrano in zmanjšanje porabe mesa), večja uporaba javnega prevoza, aktivna mobilnost (hoja, kolesarjenje) in izogibanje uporabi predmetov za enkratno uporabo (plastika …).
  • Ekološka vzgoja: vključevanje ekoloških tem v vse dejavnosti za otroke in organizacija izobraževanja za vzgojiteljice.
  • Ekološka duhovnost: spodbujanje liturgičnih praznovanj, osredotočenih na stvarstvo, razvoj ekoloških pristopov v katehezi, duhovne obnove in programi usposabljanja, molitve v naravi.
  • Zavzetost skupnosti in participativno delovanje: Zavod se aktivno vključi v pobude na svetovni ravni.

Geslo UPAJMO IN DELUJMO S STVARSTVOM pomeni združiti moči in hoditi skupaj z vsemi ljudmi dobre volje. Varovanje stvarstva torej ni le etično vprašanje, ampak je tudi izrazito teološko, saj je točka, kjer se križata skrivnost človeka in skrivnost Boga. Jezus je vstal od mrtvih. To je naše veliko upanje, ki ne razočara in ne vara. Sveti Duh verno skupnost ohranja budno in jo nenehno poučuje, jo kliče k spreobrnjenju v slogu življenja, da bi se zoperstavila človeški degradaciji okolja in pokazala tisto družbeno kritiko, ki je predvsem pričevanje o možnosti za spremembo. To spreobrnjenje je v prehodu od arogance nekoga, ki hoče gospodovati nad drugimi in nad naravo – ki je skrčena na predmet manipulacije –  k ponižnosti nekoga, ki poskrbi za druge in za stvarstvo.

 Na pobudo papeža Frančiška si bomo prizadevali:

  • Spremeniti svoje srce: Na stvarstvo ne želimo gledati kot na neizčrpen vir dobrin, ampak ga želimo varovati kot sveti dar Stvarnika. V srcu želimo prenoviti odnos do Boga, do bližnjih, do potomcev, narave in sebe.
  • Spremeniti slog življenja: Gre za hvaležno občudovanje stvarstva in Stvarnika. Iz tega ne izvira le čim bolj trajnostni slog življenja, ampak predvsem odločitev za veselo skromnost v zavesti, da “manj je več”. Manj materialnih dobrin daje več prostora stvarem, ki so v življenju pomembnejše in nas bolj osrečujejo.
  • Spremeniti javno politiko: S svojim pogumnim alternativnim ravnanjem in izražanjem mnenja želimo vplivati na javno mnenje ter dati glas našim otrokom, ki bodo najbolj trpeli posledice klimatskih sprememb.

PROGRAM NTC-UČENJA

NTC-učenje je pedagoški pristop, ki temelji na spoznanjih o razvoju in delovanju možganov. Starše, vzgojitelje in učitelje sistematično usmerja k tistim igralnim dejavnostim z otroki, ki še posebej dobro vplivajo na nastajanje in utrjevanje možganskih povezav (t. i. sinaps med nevroni) v času njihovega najintenzivnejšega razvoja. Zaradi svoje nevrofizološke osnove program dobro dopolnjuje izhodišča Kurikuluma za vrtce ter ga hkrati bogati. V vsakodnevno delo z otroki sistematično vnašamo elemente, ki dokazano spodbujajo mentalni razvoj otrok. Razdeljen je v tri stopnje: na prvi stopnji razvijamo ravnotežje, koordinacijo, spretnost rok in prstov ter prilagoditev očesa. Na naslednjih stopnjah pa z igrami in dejavnostmi urimo in spodbujamo asociativno in funkcionalno mišljenje. Ker so igre zanimive, so otroci pri delu vztrajni in pozorni. Vsebujejo tudi dovolj ponavljanja in s tem omogočajo, da se že vzpostavljene vezi med sinapsami utrjujejo.

VSEBINSKE TEME

  • Igra.
  • Čustveno opismenjevanje.
  • Zvok, slušna pozornost in govor.

POBUDE OB JUBILEJNEM LETU

  • Različna romanja (z otroki, družinami, kolektivom).
  • Romanje z družinami in maša v naravi po oddelkih (Ljutomer, Grad, Gornji Petrovci, Veržej) v maju.
  • Družinam predstavimo, kam lahko romajo same.
  • Srečanje otrok katoliških vrtcev.
  • Jubilejno srečanje za družine.
  • Jubilejni vrt.
  • V oktobru vsak dan molimo za eno družino (otrok in vzgojiteljic) iz skupine.
  • Molitveno uro 22. v mesecu vodi vsakokrat ena skupina, enkrat jo imamo na Tišini, povabimo družine in stare starše.